NFL
American-football

MENÜ

http://vivasport.freeblog.hu/files/2010/02/superbowl.jpg

Vince Lombardi Cup

A kezdetek

A Super Bowlt az AFL és az NFL közötti egyesüléssel együtt hozták létre. 1966-ban kezdődtek meg a komolyabb tárgyalások a két rivális liga között az összeolvadásról. Az egyik első számú cél egy „nagydöntő” létrehozása volt a két liga győztese között. 1970-ig, amíg formálisan nem egyesült a két bajnokság, a mérkőzés hivatalos neve AFL-NFL World Championship Game (AFL-NFL világbajnoki döntő) volt. Az első ilyen mérkőzést 1966 januárjában rendezték a Green Bay Packers, és a Kansas City Chiefs részvételével.

A tárgyalások előrehaladtával új nevekre is érkeztek javaslatok. Az NFL akkori elnöke, Pete Rozelle javaslata a „The Big One” volt, ám az AFL alapítója, és a Chiefs főnöke Lamar Hunt viccből azt mondta, hogy a döntőt Super Bowlnak kellene hívni. Ez akkor jutott eszébe, amikor látta a kislányát egy „Super Ball” nevű játékkal játszani (a labda ma a Pro Fotball Hall of Fame-ben van kiállítva Cantonban). Az egyetemi bajnokságokban a szezon utáni mérkőzések hagyományos elnevezése valamilyen „Bowl” (például Rose Bowl, az első ilyen mérkőzés). A Bowl (tál) elnevezés az első, 1902-ben lejátszott Rose Bowl helyszínére utal, melyet a hasonló nevű, tál alakú stadionban játszottak. Az elnevezést ideiglenesen elfogadták, amíg jobbat nem találnak. A Super Bowl kifejezés megragadt a köztudatban, és a szurkolók, valamint a média is szívesebben használta az egyelőre nem hivatalos, de rövidebb kifejezést. A harmadik döntőt végül 1969-ben már hivatalosan is ezzel a névvel tartották meg.

Az első négy Super Bowl még valóban a két liga győztese között zajlott, de az 1970-es egyesülés után létrehozták a két, ma is létező konferenciát, az American Football Conference-t, illetve a National Football Conference-t. Az AFC-ben a volt AFL-es csapatok, plusz három eredeti NFL-es csapat kapott helyet, a maradék NFL csapat alkotta az NFC-t. Azóta a két konferencia győztese között zajlik a döntő. Az azóta lejátszott 40 Super Bowlból (2006) 12-t volt AFL-es, 26-ot „ős-NFL-es”, és 2-t 1970 óta létrehozott csapat nyert.

A Super Bowl győztese a Vince Lombardi trófeát kapja meg, melyet a Green Bay legendás edzőjéről neveztek el, aki az első két Super Bowlt megnyerte csapatával. 1970-es halála után kapta a serleg a nevet, a Super Bowl V-ön már e néven adták át.

Super Bowl a televízióban

A Super Bowl az egyik legnézettebb műsorrá vált az évek során az Egyesült Államokban. Általában 80-90 millió ember nézi végig. Bár létezik egy elterjedt tévhit arra nézve, hogy a meccset 1 milliárd ember nézi világszerte élőben, ez igencsak téves adat, és valószínűleg abból ered, hogy a potenciális nézőszám a világon valóban nagyjából ennyi. Ez azt jelenti, hogy ennyi embernek van lehetősége megnézni, ha akarja. A Super Bowl XXXIX-et 93 millió ember nézte, ebből 91 az USA-ban, a maradék 2 millió fele pedig az Egyesült Királyságban. Valószínűleg ennek az aránylag kis nézettségnek a világ többi részén az amerikai futball viszonylagos ismeretlensége, illetve az időeltolódás miatti kora hajnali időpont (Európában) az oka.

A legnézettebb Super Bowl a Nielsen nézettségi mutató szerint az 2007-es Super Bowl XLII volt, amit 48 660 000 háztartásban néztek. A Super Bowl XIV, XII, XVII, XX, és XLII benne vannak a Nielsen statisztikái szerint minden idők 10 legnézettebb műsora között, nyilván a XLII foglalja el a legelőkelőbb helyet, a 2. helyet birtokolja a M.A.S.H finálé mögött.

Érdekes, hogy az első két Super Bowlról nem létezik videófelvétel. Ez különösen annak fényében tűnhet furcsának, hogy a Super Bowl I-et az NBC és a CBS csatornák is közvetítették. A 60-as évekig a tévétársaságok nem őrizték meg az adásokat, mivel úgy gondolták, hogy senki nem nézné meg kétszer ugyanazt a műsort. A másik fontos tényező az, hogy akkoriban a házi használatra való felvevőgépek kifejezetten drágák voltak. Ezért fordulhatott elő az, hogy az NFL jelenleg nincs birtokában egyik döntő felvételének sem, kivéve az első meccsről egy kétperces részletnek. Steve Sabol, az NFL Films elnöke szerint a tévétársaságok szappanoperákat vettek rá a mérkőzés felvételeire. Mivel még mindig van esély, hogy előkerüljenek felvételek a mérkőzésekről, az NFL 1 millió dolláros pénzjutalmat tűzött ki bármelyik felvételre, ha az esetleg megkerül.

A Super Bowl-közvetítések híresek még az extravagáns, kifejezetten drága reklámaikról is. 1984-ben az Apple informatikai cég Macintosh számítógépét bemutató reklámja volt az úttörő ezek közül. Az árak hihetetlenül magasak, a legutóbbi Super Bowlon egy 30 másodperces reklám 2,5 millió dollárba került. Azt is hozzá kell tenni, hogy ezek a reklámok általában az átlagosnál jóval kreatívabbak, ötletesebbek, és igényesebbek. Sokan kizárólag a reklámokért nézik meg a Super Bowlt.

Érdekesség, hogy az NFL nem engedélyezi, hogy Las Vegas reklámozhassa magát a Super Bowlok alatt, mivel úgy érzik, hogy a döntő szellemiségének nem felelnek meg a várost a szerencsejátékok Mekkájaként bemutató reklámfilmek. Nem az egyetlen reklámozók, akik nem kapnak engedélyt a reklámozásra, de városként egyedülállóak.

Azt, hogy melyik TV-társaság közvetíti a Super Bowlt, egy rotációs szisztéma alapján döntik el. 2005-ig a 4 nagy amerikai televíziós társaság közül a 3, akik között váltakozott a közvetítés joga, az ABC, az CBS, és a FOX voltak. Az ABC közvetítette a Super Bowl XL-et, és valószínűleg sokáig ez lesz az utolsó, amit ezen a csatornán lehetett látni, mivel az új szerződések értelmében az ABC helyére az NBC került, akik először a 2009-es Super Bowl XLIII-at fogják közvetíteni.

Forrás: Wikipedia

 

Asztali nézet